Cavvetjejerna

Alla inlägg under juni 2008

Av Molly & Moa - 23 juni 2008 09:35

Midsommardagen var vi och tittade på Pilane gravfält som är ett av de största i Bohuslän. Där finns cirka 90 gravar.

Här finns domarringar, resta stenar, runda stensättningar och högar.
Där pågår för andra året i rad en märklig konstutställning med stora skulpturer utplacerade i terrängen.
En av dem var "Trebent Buddha" av en av Kinas främsta konstnärer, Zhang Huan. Statyn är i koppar och nio meter hög. Väldigt mäktig är den.

Här kan ni se ett urval på några av skulpturerna som fanns där. Det fanns fler, men matte tyckte det blev många bilder nog. Hon hade nämligen lite svårt att välja vilka som skulle vara med. Väldigt sevärt var det i alla fall. Kan rekommenderas.

Vi ville undersöka den här skulpturen riktigt noga

Här brukar det gå massor av betande får, så vi hade väldigt mycket nosarbete att göra. Gott smakade det också... och så kunde man rulla sig i dom goda dofterna då fick man ju med sig dom hem... kalas tyckte vi. Vad tror ni matte TYCKTE om det?

Tyvärr så hade matte ingen folder att läsa i, så hon kan inte berätta om dom märkliga skulpturerna. Hon säger att vi ska passa huset nästa gång hon ska dit. 

Här är i alla fall Trebent Buddha av en av Kinas främsta konstnärer Zhang Huan.

Av Molly & Moa - 22 juni 2008 20:59

Har fått dessa fina bakgrunder av Rut'h som vänligen gjort dom åt mig. Jättekul tycker jag som inte kan göra så fina själv. Hon har även gjort två animationer, varav en som jag lagt som visningsbild.

Tack Rut'h.


Hoppas ni gillar dom. Det gör vi, jag och vovvsen

Av Molly & Moa - 19 juni 2008 22:20

alla bloggvänner!

Vi har åkt till kusten för att fira. Här har det regnat nästan hela dagen, men vi hoppas vi får någon solstrimma under morgondagen i alla fall.

Av Molly & Moa - 18 juni 2008 15:47

Onsdagar och lördagar är det torgdag i Lidköping. Där finns det mesta kan man säga. Kläder, ost, blommor, grönsaker, väskor, leksaker, bröd... ja säg det som inte finns. Alltid lika trevligt att gå på torget. Mycket folk är det också. Alltid träffar man någon bekant att tjöta lite med.

Idag följde matte med sin mamma som hade några ärenden att uträtta. Men först åkte dom till mattes syster, som tog barnen med sig och följde med in till stan.

Men vi fick stanna hemma, och passa huset.

Här ser ni Lidköpings torg, som är ett av Europas största. I bakgrunden  det vackra gamla Rådhuset, som en gång i tiden användes av Magnus Gabriel De La Gardie  som jaktstuga.

 

Så här ser det ut en vanlig torgdag.

Syster och mamma ser ni till höger på bilden.

Kalle ville visa en rolig sko som han hittat i en skoaffär.

Sen kände han sig lite fikasugen, så då blev det en go fika i Kopparporten, som är ett av affärshusen i Lidköping.

                                    Söta Elsa ville också fika.

Av Molly & Moa - 17 juni 2008 09:26

Några bilder från vår utflykt till Sjövik.

Medan Moa roade sig, med att försöka bada, så passade jag på att undersöka omgivningarna runt omkring.

                         Haha…hon vågar ändå inte bada!

                                  Jag smiter iväg en stund

                                   Här luktar det spännande!

       Kanske det var en liten ödla, som kilade ner bland stenarna

Matte här är jag!

Hon är lite orolig för mig, "matte" min hörsel är ju inte så bra.

Men jag brukar hålla mig i närheten så jag har koll på flocken.

Där är du ju Moa! Och våt är du också… trodde väl aldrig du skulle bada.

 

Av Molly & Moa - 16 juni 2008 12:41

lyckades matte ladda upp filmen.


Bad
Av Molly & Moa - 16 juni 2008 08:54

Har matte äntligen lyckats lura ner mig i vattnet. Jag var väl ingen Esther Williams precis… men ändå…!

Jag badade faktiskt… eller doppade mig… eller halkade i… Men blöt blev jag i alla fall. Usch…! Så hemskt.  Ni skulle sett hur fort jag kom upp??  Och hur skulle jag bli av med allt det våta…? Jag skakade mig och skakade mig, men torr blev jag inte.

Matte filmade hela härligheten med kameran och har nu gjort tre försök att ladda upp filmen på Youtube. Men icke sa Nicke. Måste vara något fel på filen. Funkar inte. Får väl se om det kan bli bad vid något annat tillfälle. Ni får hålla tillgodo med denna bilden i stället. Det syns i alla fall att jag är blöt.

          Jag tänker inte doppa mig igen... bara så ni vet!

Av Molly & Moa - 15 juni 2008 12:12

Idag är matte trött, efter att igår stigit upp redan Kl. 03.50 för att bege sig till Laxå motorbana för att se på Crosskarttävling.

Väl framme, visade klockan på halv sju. Allt var tyst och stilla i depån.

Alla campande crosskartåkare sov fortfarande gott i sina husvagnar. 

Endast dom otäcka knotten tycktes vara vakna, på jakt efter att få bita sig fast i oss.



Regnskyddstältet och crosskarten på plats efter avlastning



Tyvärr... så får ni inte se någon bild på Robert när han kör. Han hade en väldig otur. Efter att ha tagit starten i första heatet fick han en smäll i sidan, så  karten skar utanför kanten redan i första kurvan. Så tråkigt. Följderna blev bl.a att styrstaget gick av och ramen i ena sidan gick av.

Så tyvärr tog tävlingen slut här.

Men det viktigaste är ju trots allt att han inte själv kom till skada.




Presentation

Fråga Cavvetjejerna

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards