Cavvetjejerna

Direktlänk till inlägg 5 september 2008

Provsvar!

Av Molly & Moa - 5 september 2008 22:34

I dag fick jag svar på mina prover som jag tog hos veterinären i nåndags.

Provet för rävskabb var alltså negativt, inga anti
kroppar mot rävskabb i blodet
.


Det visade sig att jag var allergisk mot:


1) gräs och ogräspollen positivt

2) trädpollen positivt

3) inomhus allergener positivt


Allercept Screeningtest, blodprov för allergitest på Molly har visat positivt utslag för inomhusallergener.
Det betyder att hunden med största sannolikhet är allergisk för en eller flera allergener i den gruppen. Det kan vara husdamm eller förrådskvalster, mögelsvampar, kattepitel samt kackerlacka som testas inom denna grupp.
Vanligast är gruppen kvalster.

De går inte att städa bort kvalster helt och hållet utan man får göra åtgärder som lindrar besvären så mycket som möjligt.
* Tvätta bädd och liggunderlag regelbundet i 60 grader
* Kvalster trivs i hundens päls och sitter gärna fast där. Därför kan det vara bra att schamponera hunden regelbundet, helst 2 ggr per vecka med milt allergischampo och återfuktande balsam efteråt.

Matte tror inte det är sant! Kan hundar verkligen utveckla allergi mot detta.

Så nu ska jag börja äta kortison och bada 1-2 ggr/veckan för att hålla mig ren från damm och pollen. Och så ska matte tvätta och vädra våra sängkläder lite oftare.


 
 
 Anna med Tim

Anna med Tim

5 september 2008 23:21

Men fy så tråkigt! Lilla gumman då, hoppas du iallafall mår bra även om matte får lite extra att pyssla med. Masssa nospussar till dig Molly!

http://timsevimse.blogg.se

 
Berit Elisabet med Kasper

Berit Elisabet med Kasper

5 september 2008 23:23

Verkar märkligt, onekligen! Kan verkligen alltihop det där börja påverka så plötsligt, eller har Molly haft besvär tidigare? Blivit utsatt för något ovanligt just i sommar?
Kortison hjälper naturligtvis akut, och sedan är det bara att hoppas att lite mer tvätt och sånt håller besvären borta.
Stackars lilla söta livet, hon ser ju bara för go´ ut!
Underbara hundar!

http://www.belof.se

 
Mia med Myrra

Mia med Myrra

6 september 2008 00:20

Oj, vad jobbigt! Att hundar kan få sådana allergier visste vi inte! Kortison är ju inte så roligt att hålla på med men måste man så måste man! Hoppas det blir bättre nu när ni vet vad det är i a f!

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
medresenärskan

medresenärskan

6 september 2008 15:14

Stackars, stackars ... Allergier är ett otyg. Kvalster likaså. Tur du har en matte som ger dig all den omsorg du behöver. Resenärstanten tycker riktigt synd om dig men lugnas alltså för jag vet att du är i goda händer.

Jaa du matte, livet är fullt med obehagligheter när man minst anar dem. Hoppas du får bukt med "kvalsterjävlarna".
ha en bra lördag eftermiddag !!!

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
Kikki

Kikki

6 september 2008 15:18

Stackare! Jag har hört att det finns vaccin man kan ge hundar som detta. Så slipper man kortisonen! Hör med din vet. Tror nästan det är det mn kan vaccinera mot, en kompis hund fick vaccin mot nån allergi för mig det var pollen.
Kram på er tjejer!!

http://www.theotilda.blogg.se

 
resenärskan igen

resenärskan igen

6 september 2008 15:36

Såg att matte frågade om höganäskrukorna och visst är det målning på den lilla. Det är kurbitsmålning från 1940. Den fanns i mitt hem och egentligen var den ämnad min syrra som var född det året men hon ville inte ha den så jag fick den och den är ju lite ovanlig nu för tiden med tanke på att jag bor i Västergötland.

Hildur är fantastiskt bra. När jag bäddat t.ex så trär jag på henne på höger hand och så går vi ett svep genom sovrummet och jag lovar att där är ganska dammfritt sen hon kom hit till mig och inte kostar det på att ta det där dragande med henne heller. När jag skall köra tvättmaskinen så lägger jag med henne i en tvättpåse och när maskin gått färdigt så är hon färdig för jobb om jag vill. Jaa, helt suverän helt enkelt.Skall investera i en till så fort som möjligt. 59,95 på Silvan. Billig hjälp.

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tessan med voffsar

6 september 2008 17:02

Usch då, men vad jag vet så är detta inte alls ovanligt bland våra hundar idag....
Det blir lite mer jobb för matte och Molly kommer lukta gott för jämnan ;)
Kramis!

 
Sacco

Sacco

6 september 2008 17:44

Nämen, så tråkigt! Det måste vara jobbigt att vara allergisk mot sånt som finns överallt. Hoppas att cortison, bad och tvätt lindrar dina besvär!!
Jag har ju också allergi, mot mig själv försökte veterinären förklara. Ögonens immunförsvar krigar mot kroppens immunförsvar (det är tydligen två olika). Jag håller mig dock ok om jag bara får mina cortisondroppar i ögonen morgon och kväll.

http://www.bjorkmannarna.se

 
camilla

camilla

6 september 2008 18:01

Nej men fy så tråkigt. Allergi....håhåjaja det blir till att tvätta och bada i det oändliga nu då...
Kram på er!

http://www.bentley.bloggagratis.se

 
Gizmo

Gizmo

6 september 2008 19:21

Visst är det jobbigt att vara allergisk :-( Hoppas att det går bra med allt som måste göras!!
kram Gizmo

http://sinna.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

6 september 2008 20:46

Det låter riktigt otrevligt!

Konstiga allergier det finns ;(

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

6 september 2008 23:32

Har inte läst ditt inlägg i dag och nu är det ännu ett. Datorn har fått vila sedan i morse från bloggarna. Har jobbat med hemsidor varje ledig stund. Ser att provsvaren har kommit på tösen, inte kul, ej heller ovanligt. Skulle köpa något som höjer immunförsvaret, så kanske det hjälper upp det, är det försvagat så åker man lättare på en det ena och en det andra, så är det för oss människor också.
Pussa på tösen !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

malte o snoken

7 september 2008 11:30

näe va jobbigt för er! hoppas alla åtgärder hjälper o lindrar lite då iaf! nosgos gumman!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Molly & Moa - 16 mars 2013 19:21

I måndags var jag Molly, hos veterinären och gjorde mig fin i munnen. Det rök förstås några tänder igen men vad gör det när man slipper ha ont och matte blir så glad när jag luktar gott igen....

Av Molly & Moa - 28 februari 2013 23:39

Idag fick vi åka med matte in till stan. Där fick vi oss en riktig långpromenad utmed Vänerstranden. Skönt att få glassa lite i vårsolen och svänga på våra spänstiga rumpor!...

Av Molly & Moa - 27 februari 2013 12:49

  Här kommer ett livstecken från Cavvetjejerna. Vi har ju legat lågt med bloggandet en längre tid så vi tyckte det var tid att uppdatera lite. Vi har varit på Klädesholmen några dagar och njutit av ett fantastiskt väder. Ingen snö men havet var lit...

Av Molly & Moa - 11 april 2012 21:59


Finaste Molly 10 år i dag!   Grattis min fina vän!

Av Molly & Moa - 7 februari 2012 14:09

I dag är det fyra år sedan vi startade våran blogg! Då måste det ju bara bli ett inlägg så vi håller lite koll på åren som gått. Vi tänkte lägga upp lite bilder på våra små bäbiskusiner. Det är husses döttrar med respektive och deras söta små bäbis...

Presentation

Fråga Cavvetjejerna

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards