Cavvetjejerna

Direktlänk till inlägg 12 februari 2009

Matte bättre!

Av Molly & Moa - 12 februari 2009 16:40

I morse blev vi utsläpade redan halv sju. Matte hade fått tid hos tandläkaren redan kvart över åtta och hon har nästan tre mil att köra in till stan. Så det var bara till att skynda sig med toalettbestyren.

Matte har ju haft problem med den här tanden länge och har rensat den två gånger förut. Hade också fått en tid för rotfyllning i mitten av mars. Men nu så började den alltså bråka igen.

Så hon fick lägga sig i tandläkarstolen (usch, så hemskt hon tycker att det är) och berätta hela historien för den nya tandläkaren. Han borrade upp tanden och rensade igen. Stackars matte… säger vi. Jag Moa, har ju nyss varit med om nästan samma sak så vet hur det kan kännas. Det hela tog en hel timma. Nu hoppas vi på att det blir klart nästa gång.

Matte tyckte hon var värd en semla

efter att hon plågats en timma hos tandläkaren.

VAR ÄR MIN SEMLA...!!!


Sen fick vi en lång promenad och jag Moa, fick springa lös.

Skötte mig bra tyckte matte.


Till lunch blev det purjo och potatissoppa,

toppade med några räkor



Sen skulle det bakas muffins!

Jojomensan...



Resultatet!

Nöjd och belåten satte matte in dom fina muffinsen i ugnen.

Sen läser hon snabbt igenom receptet igen.

Och va F-a'an!

Tror ni inte hon glömt mjölken!

Typiskt våran matte!

Tur att inte VI bryr oss om ifall hon glömmer nåt.



Vill ni baka våra muffins så får ni receptet här:


Skogsbärsmuffins 

100 g smör

2dl mjölk

Skal av 1 citron kan (hoppas över)

2 ägg

1 ½ dl socker

1 tsk vaniljsocker

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 nypa salt

 

Sätt ugnen på 175 gr

Smält smöret och tillsätt mjölk och ev. rivet citronskal

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt

Rör ner den ljumma vätskan

Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner det i smeten

Placera ut pappersformarna på en plåt och fyll formarna till 2/3 med smet

Strö frysta hallon och blåbär ovanpå

Grädda i mitten av ugnen i  ca 20 minuter. Prova med en sticka, dom ska inte vara kladdiga inuti.

 

OBS! Glöm inga ingredienser. Det gjorde vi. Glömde den dj-vla mjölken.

Har använt mig av dom stora muffinsformarna. Blev bara ca åtta stycken.

 

Receptet är hämtat från Leila bakar.


 
 
Medresenärskan

Medresenärskan

12 februari 2009 17:35

Stackars matte!!!
Hoppas nu att eran matte inte har ont mera och att det ordnar sig med denna usla tand.

Resenärska blir så glad (?) när ho läser att flera än ho själver glömmer saker och ting. Mänskligt är det men det förstår nog inte Moa och Molly ... nää, jag sa att det vasr mänskligt !!!

Ha nu en bra kväll och receptet kopierar jag av. Soppan såg inte dum ut den heller ... blir hungrig.
Kram på er !!!

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Johanna

12 februari 2009 17:36

Skönt att det gick bra hos tandläkaren trots allt! Muffinsen ser iaf jättegoda ut.

 
Kasper med matte

Kasper med matte

12 februari 2009 17:45

Stackars matte! Min matte hälsar - tycker minst lika illa om tandläkaren som eran matte gör. Hon har ju också skrivit om tandproblem... Just nu akuta!
Matte brukar köpa sig en chokladbit att trösta sig med - knepiga mattar är! Dom borde äta varsin morot i stället för semla eller choklad! Mycket nyttigare, för tänderna också!!!
(Mums, säger matte och jag - muffins... Hoppas hon bakar!!)
Puss på er sötisarna!

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Lena,Moa,Maiko

Lena,Moa,Maiko

12 februari 2009 18:43

Jag tror att jag går upp minst 1 kilo varje gång jag tittar in på er blogg...Så smarriga muffins! Nu är jag dessutom förkyld + ryggont så nu lever jag farligt - vår husse kom hem med wienerbröd för att vara snäll.

http://nysvansat.blogspot.com

 
Lena

Lena

12 februari 2009 19:18

Man kan ju inte komma ihåg allt ; )

Ha en skön kväll!

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

12 februari 2009 19:20

Tandis är pest och pina, måste också beställa tid, men tycker jag har annat att lägga pengerna på, dumma mig. Tror inte jag har något hål, bårstar noga och kör med mellanborstar, sköljer varje kväll med fluor.
Gott med soppa, men det gillar inte min man så det blir sällan sådant här i huset.
Muffarna ser goda ut, utan mjölk hur blev dom då, torra eller ?

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Latte

Latte

12 februari 2009 20:07

Ni är ju bara för góa som ger ut ert "hemliga" recept... Tror inte jag bakar lika bra som er, men matte skrev ner receptet, så hoppas det betyder att vi gör dem i framtiden:-)
Hoppas!

Kram

//Latte, puss på er med!

http://latte

 
lotta  med Juni ,Cola o Tuvaluva

lotta med Juni ,Cola o Tuvaluva

12 februari 2009 20:35

åååh no..mjölken..tur att ni tjejer finns där då ..som inte tycker det gör nåt:)ååå så tidigt ni vart uppsläpade imorse då..stackare, då e ni väl trötta nu. sooov gott!kram L

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
lotta med junis o colis;)

lotta med junis o colis;)

12 februari 2009 20:57

mmm rekommenderar VERKLIGEN att du lånar några kids och går till nåt härligt bad,alla har det mysigt vi har lekt och faktiskt så har jag badat het bubbelpool ett tag...skööönt:)

http://juniocola.bloggagratis.se

 
molle

molle

12 februari 2009 20:58

stackars stackars matte..

http://bobmarleys.wordpress.com

 
Sigge

Sigge

12 februari 2009 21:31

Blääääää för onda tänder!
Matte tycker lika mycket om tandläkaren som fisk (hon har ju fiskfobi............)
Semlan hoppar vi över, oätligt säjer matte, soppan jo om de där räkorna inte fanns där, muffinsen ser jättegoda ut

http://svamphunden.bloggagratis.se

 
Timse och Ina

Timse och Ina

12 februari 2009 22:07

Hoppas nu att era mattes tand sköter sig!

Va duktig du är Moa som går lös så snällt, idag har vi fått tråkpromenader med matte hängandes i kopplet...nåt om dum isgata..

Massvis med smaskigheter, soppan såg jättegod ut och muffinsen hälsar matte att hon definitivt måste provbaka någon dag, kanske vore nåt till mattes "matblogg"?

http://timsevimse.blogg.se

 
Tessan och pälsbollarna

Tessan och pälsbollarna

12 februari 2009 22:50

Aj aj aj låter inge vidare det där!! Som tur var har jag ALDRIG ( peppar peppar) haft några större problem med mina tänder....

Oj så du bakar och står i, det gjorde jag en gång i världen...började baka redan som 10 åring och laga mat hemma!! Men nu orkar jag inte med sånt.... Gick dom att äta fast mjölken saknades? Dom ser ju jätte fin ut??

Natti natt!

http://www.lagottokrullisarna.bloggagratis.se

 
camilla

camilla

13 februari 2009 01:02

Kan ni inte jämna ut det med att doppa muffinsen i mjölk när ni ska äta dem? :0)

Iiiihhhiihiiii vad det ilar i min ryggrad när jag läser om tandisbesöket.
Hoppas tanden blir bra nu!

http://www.bentleypojken.se

 
Leia & Co

Leia & Co

13 februari 2009 14:08

Alltid lika härliga bilder och historier om era hundar! Konstigt att de alltid ska bestämma vad som ska göras och vilka blickar man kan få om man tror att man ska få bestämma själv någon gång ;-)

http://swimmia.blogspot.com

 
Ingen bild

malte o snoki me matte

13 februari 2009 19:03

stackars matte, du var värd två semlor!
muffisarna såg jätte gooooda ut! du är så duktig på o baka!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Molly & Moa - 16 mars 2013 19:21

I måndags var jag Molly, hos veterinären och gjorde mig fin i munnen. Det rök förstås några tänder igen men vad gör det när man slipper ha ont och matte blir så glad när jag luktar gott igen....

Av Molly & Moa - 28 februari 2013 23:39

Idag fick vi åka med matte in till stan. Där fick vi oss en riktig långpromenad utmed Vänerstranden. Skönt att få glassa lite i vårsolen och svänga på våra spänstiga rumpor!...

Av Molly & Moa - 27 februari 2013 12:49

  Här kommer ett livstecken från Cavvetjejerna. Vi har ju legat lågt med bloggandet en längre tid så vi tyckte det var tid att uppdatera lite. Vi har varit på Klädesholmen några dagar och njutit av ett fantastiskt väder. Ingen snö men havet var lit...

Av Molly & Moa - 11 april 2012 21:59


Finaste Molly 10 år i dag!   Grattis min fina vän!

Av Molly & Moa - 7 februari 2012 14:09

I dag är det fyra år sedan vi startade våran blogg! Då måste det ju bara bli ett inlägg så vi håller lite koll på åren som gått. Vi tänkte lägga upp lite bilder på våra små bäbiskusiner. Det är husses döttrar med respektive och deras söta små bäbis...

Presentation

Fråga Cavvetjejerna

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards